ostatní
Životnosti ?!?:
Určitě se teď ptáte, jak je to s životností takového motoru. V první řadě je nutné si uvědomit, že více než nárůst výkonu motoru a jeho komponenty zatěžuje enormní uvolnění tepelné energie. Proto se doporučuje vstřikovat plyn maximálně po dobu 3 až 5 sekund. I to ovšem stačí na pořádné zrychlení! Důležité je, aby se nepoškodily kluzné plochy pístů a bloku motoru apod. Motor v sériovém provedení je dimenzován s určitou rezervou, a proto mu nárůst výkonu v rozumné míře neuškodí. Pokud byste ale chtěli jeho odolnost vůči přidaným koním přece jen zvýšit, pak byste se měli zaměřit na kované písty, které lépe odolávají propálení, zesílený klikový hřídel a ojnice. V případě extrémního přístupu se příprava motoru rovná jeho přestavbě pro závodní účely.
Kam sním ?!?:
Systém NOS lze aplikovat prakticky do každého zážehového motoru. U dieselů se jako podobné afrodiziakum používá propan.
A co Škodovka ?!?:
Například u Škody Felicia bez problémů vykouzlíte ze čtyřiceti kilowattů šedesát bez nutnosti jakéhokoli dalšího zásahu. Při potřebě dalšího zvyšování výkonu však již přicházejí ke slovu právě kované písty a další, víceméně speciální závodní komponenty. Obecně vzato, například z dvoulitrového motoru je možné přidat vstřikování rajského plynu 35 až 70 % výkonu
Plusy a mínusy:
Co má největší zásluhu na velkém rozmachu NOS, je poměr výkonu, ceny a konstrukční jednoduchosti. Za relativně slušný peníz (cca 30 - 50 tisíc korun) dostanete systém, který si bez problémů podle návodu namontuje každý zručnější příznivec tuningu. V odborných dílech montáž takového systému trvá půl dne, přičemž většinu času zabere umísťování tlakových hadic pod koberce a čalounění vozu. Jen pro zajímavost, použití NOS v amerických velkoobjemových motorech může přidat až 700 koní navíc…
Je ale nutné uvést i negativa. Vždy jde pouze o několikavteřinové zvýšení výkonu a ten, kdo hodně "topí", tak bude také hodně platit. Už jsme uvedli, že náplň za cca 1 500 Kč vydrží na 7 - 8 akcelerací. Riziko poškození motoru je samozřejmě výrazně vyšší než při běžném provozu a na jakékoli záruky od výrobce vozu zapomeňte.
Závěrem hodnotí:
Tak to celé shrneme hlavně se ti pokusím ukázat hlavní plusy a některé mínusy, které NOS skýtá.
1. NOS = vstřikování oxidu dusíku (N2O) jak většina z vás ví tento plyn se používá v lékařství - "rajský plyn".
!Pozor! - Tento plyn je bez zápachu a hlavně se "rajský plyn" používá v lékařství jako silné uspávadlo tak, že pokud vám vše dobře netěsní můžete se krásně prospat, ale pokud řídíte tak máte velkou smůlu!!!
2. Pokud máte zájem o dostatečně velký výkon za menší peníz je to dobrá věc,ale nezapomeň že můžeš NOS použít na 10 librovou nádobu jen asi 7-8krát
3. Největší výhodou je velký nárůst motoru,druhá strana mince je však to,že nárůst výkonu je jen momentový!
4. Nárůst výkonu lze libovolně určit.
5. Velké namáhání motoru.Proto vše s mírou, aby váš motor nebyl odeslán do věčných lovišť!!!
6. Jelikož NOS nám stříkne do soustavy velké množství plynu, ale to se musí taky však smíchat s benzínem tak že by to potřebovalo výkonnější palivové čerpadlo takže počítejte s tím, že i vaše nádrž má někde dno.
7. Dále že váš miláček bude o jednu nádrž bohatší a k tomu přibude pár hadic.
8. Nezapomeňte, že NOS není jako většina úprav na vašem voze schválena!!!
9. Hlavně si dávejte velký pozor při instalaci kvůli unikání plynu, dále při naplňování kde může dojít k přeplnění a pak k velké explozi nejhorší je, že vaše vozidlo bude v první řadě a jako hlavní aktér
10.Ceny kitu se pohybuje již od 25000,-Kč
Cena náplně 10 librová= 7 až 8 střiků od 1000,-Kč
Vysvětlivky : libra (pound): 1 (lb) je přibližně 0,4536 kg
Proto zůstane zatím NOS hlavně výsadou závodníků a tuningových nadšenců